W związku ze zmianą przepisów prawa, które mają ograniczyć skutki kradzieży tożsamości, od 1 czerwca 2024 r. przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki, instytucje finansowe mają obowiązek sprawdzać, czy PESEL klienta nie jest zastrzeżony w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL. Zobacz, jak to może wpłynąć na Twoje zakupy z PayPo i co zrobić, jeśli masz zastrzeżony PESEL, a chciałbyś skorzystać z naszych usług.
Spis treści
Jak zastrzeżenie numeru PESEL wpływa na Twoje zakupy z PayPo?
Za każdym razem, kiedy będziesz chciał skorzystać z usługi “Zapłać w ratach”, będziemy sprawdzali, czy Twój PESEL nie jest zastrzeżony w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL. Jeśli okaże się, że masz zastrzeżony PESEL, to nie będziemy mogli odroczyć płatności za Twoje zakupy.
Co zrobić, jeśli masz zastrzeżony PESEL, a chcesz skorzystać z PayPo?
Jeśli Twój PESEL jest zastrzeżony, a chciałbyś skorzystać z PayPo, to na czas realizacji transakcji, musisz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL. Pamiętaj, że po zakupach z PayPo możesz ponownie po 30 minutach zastrzec swój PESEL.
Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL na czas transakcji z PayPo?
Możesz to zrobić szybko i wygodnie przez internet, za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub logując się na swój profil na portalu mObywatel.gov.pl. Wystarczy, że masz aktywny profil zaufany, podpis kwalifikowany, e-dowód lub konto bankowe, za pośrednictwem, którego potwierdzisz swoją tożsamość. Możesz to również zrobić w dowolnym urzędzie gminy, składając właściwy wniosek o cofnięcie zastrzeżenia.
Poniżej przedstawiamy Ci instrukcję dotyczącą tego, jak możesz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL na trzy różne sposoby.
Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL w aplikacji mObywatel?
KROK 1: Zaloguj się do aplikacji, a następnie w sekcji usługi wybierz kafelek “Zastrzeż PESEL”.
Źródło: aplikacja mObywatel
KROK 2: Następnie w sekcji “Zastrzeż PESEL” odznacz jego zastrzeżenie.
Źródło: aplikacja mObywatel
KROK 3: Wybierz, czy chcesz cofnąć zastrzeżenie bezterminowo, czy na określony czas, np. realizacji transakcji z PayPo.
Źródło: aplikacja mObywatel
Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL za pośrednictwem portalu mObywatel.gov.pl?
KROK 1: Zaloguj się na swojego konto w serwisie i wejdź w zakładkę “Twoje dane” lub kliknij w banner kierujący do opcji “Zastrzeż PESEL”.
Źródło: portal mObywatel
KROK 2: Następnie, jeśli wybrałeś powyżej opcję “Twoje dane”, to wejdź w zakładkę “Rejestr zastrzeżeń PESEL”.
Źródło: portal mObywatel
KROK 3: Kliknij w button “Cofnij zastrzeżenie” i wybierz, czy robisz to na stałe, czy na określony czas.
Źródło: portal mObywatel
Wskazówka: Pamiętaj, że w tych samych miejscach będziesz mógł ponownie zastrzec swój PESEL po realizacji transakcji z PayPo. Ponowne zastrzeżenie możliwe jest po 30 minutach od jego cofnięcia.
Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL w urzędzie?
KROK 1: Wybierz się do dowolnego urzędu gminy i wypełnij wniosek dotyczący cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
KROK 2: Złóż podpisany wniosek.
KROK 3: Urzędnik przyjmie wniosek, wprowadzi go do systemu i wyda Ci potwierdzenie cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
Wskazówka: Zależy nam na bezpieczeństwie Twoich danych, dlatego jeśli chcesz mieć zastrzeżony numer PESEL na stałe, ale wciąż korzystać z PayPo, to najlepiej, abyś cofał zastrzeżenie numeru PESEL za pośrednictwem internetu – w portalu lub aplikacji mObywatel, wybierając od razu opcję ponownego automatycznego zastrzeżenia numeru PESEL w określonym czasie. Dzięki temu po realizacji transakcji z PayPo Twój PESEL ponownie zostanie zastrzeżony.
Źródło zdjęcia głównego: unsplash.com