Zakupy internetowe są bardzo popularne, głównie ze względu na wygodę. W sieci kupuje już 84% polskich internautów, a 58% z nich robi to średnio 2-5 razy w miesiącu. Jednak pomimo tego, wielu konsumentów wciąż popełnia kilka błędów, które negatywnie wpływają na ich zadowolenie i zniechęcają do dalszych zakupów online. Jak ich uniknąć i na co zwrócić uwagę kupując w sklepach internetowych?

Problemy z zakupami w sieci dotyczą najczęściej osób, które kupują w internecie sporadycznie. Ich niewiedza i brak doświadczenia sprawiają, że popełniają podstawowe błędy, których z łatwością można uniknąć. Sprawdź, zatem co robisz źle i jak tego uniknąć, aby być w pełni zadowolonym z wyboru sklepu online.

Robisz zakupy na nieznanych i niesprawdzonych stronach

Jedną z podstawowych zasad, która zapewni Ci bezpieczeństwo jest korzystanie ze znanych stron. Staraj się nie spieszyć z decyzją i nie kupuj w sklepie, zanim go nie sprawdzisz. Jednocześnie unikaj tych, które mają wiele negatywnych ocen — pamiętaj, że z czegoś one wynikają i są sygnałem, by zachować ostrożność. Dlatego decydując o wyborze miejsca, w którym przeprowadzisz transakcję, czytaj opinie internautów, np. na takich serwisach jak Opineo oraz sprawdzaj, z jakimi dostawcami współpracuje sklep i jak dba o bezpieczeństwo swoich klientów. Poznając lepiej sprzedawcę, chronisz się przed nieuczciwymi przedsiębiorcami.

Korzystasz z nieznanych form płatności

Pamiętaj, aby dbać o swoje pieniądze — płatność w internecie musi być bezpieczna. Zawsze weryfikuj, w jaki sposób możesz jej dokonać i kto jest dostawcą usług. Powinieneś zachować czujność, jeśli jesteś proszony o podanie haseł i loginów do banku lub innych wrażliwych danych. Korzystaj ze sprawdzonych metod i wybieraj znanych operatorów — BLIK, PayU, Przelewy24, DotPay, czy PayPo. W ten sposób zadbasz o bezpieczeństwo transakcji. Jeśli nie jesteś pewien, czy dane rozwiązanie jest korzystne, sprawdź, czy na stronie sklepu znajdują się jakieś informacje i wyjaśnienia.

Nie czytasz regulaminu, polityki zwrotów oraz wymaganych zgód

Każdy sprzedawca powinien umieścić na stronie sklepu podstawowe i najważniejsze dla Ciebie informacje. Jest to regulamin, polityka zwrotów, polityka prywatności, a także informacje o posiadanych certyfikatach bezpieczeństwa. Jeśli jeszcze nie znasz sklepu i nie wiesz, czego się spodziewać, przyjrzyj się jego polityce i zasadom funkcjonowania. Pamiętaj, że masz prawo do zwrotu towaru, wglądu do swoich danych, a także żądania ich usunięcia. Każdy sprzedawca musi Ci to zagwarantować — sprawdź, czy umieścił takie informacje na swojej stronie.

Koniecznie przeczytaj dostępny regulamin. Sprawdź, czy wszystko jest dla Ciebie jasne i niebudzące wątpliwości. Przyjrzyj się również zgodom, które musisz wyrazić, aby dokonać zakupu. Zweryfikuj, czy sprzedawca ma prawo ich wymagać od Ciebie. Jednym słowem — nie kupuj bez zastanowienia i weryfikowania niepewnych i niezrozumiałych informacji.

Najczęściej wybierasz dostawę za pobraniem

Wiele osób wybiera przesyłkę za pobraniem, traktując ten sposób jako bardziej bezpieczny. Pamiętaj jednak, że nie każda firma kurierska stosuje terminale płatnicze, dlatego zazwyczaj musisz mieć przygotowaną odliczoną kwotę, co bywa uciążliwe i niewygodne. Dodatkowo musisz czekać na kuriera i być dostępnym w miejscu dostawy, aby przekazać mu pieniądze za zamówienie. Powinieneś również liczyć się z większymi kosztami, ponieważ opcja za pobraniem jest droższa od standardowej wysyłki. Alternatywą może być płatność odroczona.

Opcja „Kup teraz, zapłać później” jest wygodna i bezpieczna, ponieważ pozwala zakupić produkt, otrzymać go, sprawdzić i zapłacić za niego później. Korzystając z usług PayPo, masz  na to nawet 30 dni, bez dodatkowych kosztów. Jeśli zdecydujesz się zwrócić produkt, to nie poniesiesz za to żadnych opłat. W sytuacji, gdy np. nie otrzymasz zamówionego towaru, to masz prawo do rekompensaty, bo chroni Cię tzw. Gwarancja Ochrony Kupującego.

Nie sprawdzasz informacji o dostępności towaru i dostawie

Decydując się na zakup w sieci, często nie sprawdzasz wszystkich informacji o produkcie, np. jego dostępności, czy czasie wysyłki, czyli liczbie dni, którą ma sklep na przygotowanie Twojego zamówienia i nadanie paczki. Na stronach niektórych sklepów masz oddzielony czas wysyłki od czasu dostawy, dzięki temu dokładnie wiesz, kiedy możesz spodziewać się swojego zamówienia. Jeśli tego nie sprawdziłeś, a chciałeś otrzymać zamówienie w ekspresowym tempie, to niestety możesz się rozczarować. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, uważnie wczytuj się we wszystkie dane umieszczone na stronie i  karcie produktu. Jeśli coś jest niejasne, a Ty nie masz możliwości zweryfikowania danych, to skontaktuj się ze sprzedawcą, aby wyjaśnił Twoje wątpliwości.

Zakupy w sieci to już dziś powszedniość, jednak wciąż należy zachować ostrożność. Pamiętaj, aby nie popełniać tych samych błędów. Sprawdzaj sklepy, w których chcesz dokonać transakcji, zwróć uwagę na negatywne opinie. Jeśli z uwagą i bez pośpiechu przeczytasz dostępne informacje, unikniesz nieprzyjemnych i nieudanych zakupów oraz późniejszego składania reklamacji i dochodzenia swoich praw konsumenta.

Źródło zdjęcia głównego: unsplash.com