W Polsce zakupów w sieci dokonuje aż 77% internautów. To ponad 20 milionów osób. Rynek e-commerce jest więc ogromny, a jego wartość rośnie każdego dnia. Nie może więc dziwić fakt, że własny sklep internetowy to jeden z popularniejszych pomysłów na biznes. Teoretycznie jest on również jednym z prostszych w realizacji. Strona “techniczna” jest bowiem banalna – dzięki specjalistycznym oprogramowaniom własny sklep możesz uruchomić praktycznie w kilka chwil bez umiejętności programistycznych czy graficznych. Szkopuł tkwi jednak w tym, aby wyróżnić się na tle licznej konkurencji i dotrzeć do coraz bardziej wymagających klientów. O tym, jak założyć sklep internetowy i otworzyć taki, który rzeczywiście sprzedaje, pisze Katarzyna Kwartnik.
Spis treści
- 1 Krok 1. Określ asortyment
- 2 Krok 2. Przeanalizuj konkurencję i określ swoje USP
- 3 Krok 3. Załóż działalność gospodarczą
- 4 Krok 4. Wymyśl nazwę i wykup domenę
- 5 Krok 5. Uruchom sklep internetowy na wydajnym oprogramowaniu
- 6 Krok 6. Wybierz formy płatności
- 7 Krok 7. Wybierz formy dostawy
- 8 Krok 8. Zadbaj o regulamin i politykę prywatności
- 9 Krok 9. Postaw na przemyślany marketing
- 10 Jak założyć sklep internetowy – podsumowanie
Krok 1. Określ asortyment
Sam pomysł o prowadzeniu sklepu internetowego nie wystarczy, aby wystartować z prosperującym biznesem e-commerce. Ogromną rolę odgrywa to, co będziesz w nim sprzedawać.
Zanim przejdziesz do wyboru konkretnych produktów zastanów się, jaka forma pozyskiwania produktów Ci odpowiada. Masz bowiem do wyboru kilka. Możesz:
- Sprzedawać własne produkty. Jeżeli jesteś producentem lub tworzysz rękodzieło.
- Kupować produkty w hurtowniach czy u producentów. Ich wybór na rynku jest ogromny – pamiętaj jednak, aby nawiązać współpracę z dostawcą, którego produkty cechują się wysoką jakością i cieszą dobrą opinią wśród konsumentów.
- Sprzedawać w ramach dropshippingu. To model, w którym współpracująca z Tobą hurtownia odpowiada za magazynowanie i wysyłkę produktów. Ty zajmujesz się rozwojem swojego sklepu i pozyskiwaniem klientów.
A na co zwrócić uwagę przy wyborze samego asortymentu?
- Przeanalizuj popyt. Możesz wykorzystać do tego celu chociażby narzędzie Google Trends, które pokaże Ci popularność poszczególnych zapytań kierowanych do wyszukiwarki.
- Sprawdź aktualne trendy. Z roku na rok rośnie zainteresowanie ekologicznymi produktami, a także np. kupnem produktów spożywczych przez Internet.
- Wybierz produkty, które są spójne z wartościami współczesnych konsumentów. Mowa tu chociażby o podejściu zero waste.
Podobnych czynników jest oczywiście znacznie więcej. Jeżeli interesuje Cię lista gotowych pomysłów na sklep internetowy, sprawdź ten artykuł: Co sprzedawać w Internecie w 2022 roku?
Krok 2. Przeanalizuj konkurencję i określ swoje USP
Nowe sklepy internetowe powstają każdego dnia. Każdy z początkujących sprzedawców liczy na sukces w branży e-commerce i wierzy, że jego sklep podbije serca (i kieszenie) klientów.
Czynnikiem, który może wyróżnić Twój sklep na tle innych, jest oczywiście asortyment. Jeśli klientów zaciekawią Twoje produkty, których po prostu nie da się kupić gdzie indziej, istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że nawet mimo pewnych niedociągnięć, zdecydują się na ich zakup.
Jeżeli jednak zdecydujesz się prowadzić sprzedaż w dropshippingu lub pozyskiwać towar z hurtowni, trudno będzie Ci konkurować samym towarem. Musisz znaleźć inny czynnik, który wyróżni Cię na rynku, czyli USP (Unique Value Proposition). Może nim być:
- Darmowa dostawa.
- Elastyczna polityka w zakresie zwrotów – np. 365 dni na ich dokonanie.
- Darmowe wniesienie i montaż (np. w przypadku sprzedaży mebli czy sprzętów AGD)
- Darmowe wysyłanie próbek (np. kosmetyków czy tkanin).
- Możliwość personalizacji produktów (dodanie graweru, zmiana koloru, rozmiaru itd.).
Podobne pomysły można oczywiście mnożyć. Aby znaleźć swoje USP, przeprowadź dokładną analizę konkurencji. Postaraj się zidentyfikować niedopracowane aspekty w sklepach Twoich konkurentów i wykorzystaj je, aby zbudować przewagę.
Krok 3. Załóż działalność gospodarczą
Zakładasz sklep internetowy, żeby zarabiać. Zarabiając, musisz się liczyć z koniecznością opłacania podatków. Aby rozliczać się z urzędem skarbowym, musisz z kolei prowadzić własną działalność gospodarczą.
Najczęściej wybieraną opcją przez sprzedawców internetowych jest jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka z o.o. Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, proces zakładania firmy nie powinien Cię przerażać. Tak naprawdę ogranicza się to do złożenia jednego wniosku. W przypadku jednoosobowej działalności wszystko załatwisz przez Internet, w jeden dzień i nie poniesiesz przy tym żadnych kosztów.
Teoretycznie możesz także prowadzić sklep w ramach działalności nierejestrowanej. To świetna opcja, jeżeli nie jesteś jeszcze pewny swojego pomysłu na biznes i chcesz go przetestować.
Działalność nierejestrowana pozwala Ci uzyskiwać przychody wynoszące połowę pensji minimalnej brutto w danym roku – czyli 1505 zł w 2022. Bez żadnych formalności i konieczności przejmowania się składkami ZUS. Po przekroczeniu tego limitu musisz otworzyć firmę.
Miej jednak na uwadze, że na dłuższą metę lepszym rozwiązaniem jest założenie działalności. Pozwoli to nie tylko osiągać większe dochody, ale także nawiązywać współpracę z partnerami, którzy podpisują umowy jedynie z osobami prowadzącymi firmę.
→ Jeżeli mimo wszystko chcesz prowadzić sklep z ramach działalności nierejestrowanej, ułatwi Ci to Sky-Pay. To bramka płatności online, z której mogą korzystać również osoby bez firmy.
Krok 4. Wymyśl nazwę i wykup domenę
Dobrze przemyśl wybór nazwy Twojego sklepu. Jeżeli odniesie on sukces, raczej jej już nie zmienisz. Postaraj się, aby była ona unikalna i łatwa do zapamiętania dla potencjalnych klientów. Nie musi być ściśle powiązana ze sprzedawanym przez Ciebie asortymentem.
Gdy wymyślisz już nazwę, wykup domenę. To niewielki koszt, który zaczyna się już od kilku złotych w skali roku. Zwróć uwagę na to, aby domena była taka sama jak nazwa Twojego sklepu. Ułatwi to klientom odnalezienie Twojej marki.
Co ważne, decydując się na otworzenie sklepu na oprogramowaniu SaaS (jak Sky-Shop), nie musisz przejmować się kwestią hostingu. Dostawca oprogramowania dostarcza Ci również miejsce na serwerze.
Krok 5. Uruchom sklep internetowy na wydajnym oprogramowaniu
Otworzenie własnego sklepu internetowego w dzisiejszych czasach nie wymaga wielu godzin spędzonych na kodowaniu strony. Nie musisz zatrudniać agencji, grafików czy programistów – sklep z łatwością uruchomisz samodzielnie, nawet jeżeli jesteś laikiem.
Jest to możliwe dzięki nowoczesnym platformom e-commerce. Na początek najlepiej wybrać te, które działają w modelu abonamentowym. Oznacza to, że opłacasz miesięczny abonament, a w zamian otrzymujesz dostęp do praktycznie gotowego sklepu, który musisz jedynie dostosować do swoich preferencji. Wygląd sklepu stworzysz za pomocą intuicyjnego kreatora, działającego na zasadzie “przeciągnij i upuść”. Jeżeli potrzebujesz spersonalizowanych rozwiązań, możesz wykupić gotową skórkę lub zlecić wykonanie indywidualnego projektu graficznego.
Koszt takiego rozwiązania zaczyna się już od około 69 zł miesięcznie. Wybierasz oczywiście pakiet, który najbardziej odpowiada Twoim potrzebom. Nie płacisz za funkcje, z których nie korzystasz.
Krok 6. Wybierz formy płatności
Jasne, że klienci mogą płacić za zakupy wyłącznie za pomocą tradycyjnych przelewów bankowych. Teoretycznie mogą nawet przyjeżdżać do siedziby Twojej firmy i wręczać Ci gotówkę osobiście. Tyle, że niewielu z nich będzie chciało to robić.
Wybierają oni metody płatności, które umożliwiają im jak najszybsze sfinalizowanie transakcji i takie, do których są przyzwyczajeni. Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2021:
- 70% e-kupujących skorzystało z opcji szybkiego przelewu,
- 48% wybrało płatności mobilne (jak BLIK),
- 42% zdecydowało się na tradycyjny przelew bankowy,
- 41% zrealizowało płatność za pomocą karty.
Jakie formy płatności warto zatem oferować w swoim sklepie?
- Szybkie przelewy bankowe.
- BLIK.
- Karta płatnicza.
- Płatności odrodczone, jak PayPo.
- Tradycyjne przelewy bankowe.
- Płatność za pobraniem.
Tak naprawdę im więcej możliwości udostępniasz, tym lepiej. Maksymalnie ograniczasz wtedy ryzyko, że ktoś zrezygnuje z zakupów w Twoim sklepie ze względu na brak preferowanej metody płatności.Nie musisz oczywiście od razu uruchamiać ich wszystkich. Liczbę dostępnych opcji możesz rozszerzać wraz z rozwojem swojego biznesu.
Krok 7. Wybierz formy dostawy
Współcześni konsumenci są przyzwyczajeni do tego, że przesyłki docierają do nich średnio dzień-dwa po złożeniu zamówienia. Co ważne, przychodzą one w idealnym stanie – klienci nie muszą martwić się potencjalnymi uszkodzeniami.
To wszystko jest możliwe dzięki popularnym i profesjonalnym firmom kurierskim. Zadbaj o to, aby oferować swoim klientom co najmniej trzy możliwości doręczenia zamówień:
- Punkty odbioru (jak Paczkomaty).
- Tradycyjna dostawa kurierem pod drzwi.
- Odbiór osobisty.
→ Na początkowym etapie możesz skorzystać z usług brokera kurierskiego – jak Apaczka czy Furgonetka. Tego typu firmy agregują oferty różnych kurierów. W praktyce oznacza to, że nie musisz podpisywać umów z poszczególnymi kurierami, dzięki czemu zaoferujesz tańsze przesyłki.
Krok 8. Zadbaj o regulamin i politykę prywatności
Regulamin określa zasady, według których działa Twój sklep. Jego zadaniem jest ochrona zarówno Ciebie jako sprzedawcy, jak i Twoich klientów.
Jego treść nie jest jednak uniwersalna. Oznacza to, że musisz zadbać o umieszczenie w swoim sklepie oryginalnego dokumentu, dostosowanego do potrzeb Twojego sklepu. Kopiowanie nie może wchodzić w grę. Co więcej, treść regulaminu musi być zgodna z aktualnie obowiązującymi przepisami – najlepiej skorzystać więc ze wsparcia prawnika.
Kolejny dokument, o który musisz zadbać, to polityka prywatności. Zawarte w nim zapisy są dotyczą przepisów RODO związanych z danymi osobowymi użytkowników, którzy odwiedzają Twój sklep.
Krok 9. Postaw na przemyślany marketing
Czujesz, że masz świetny pomysł na sklep internetowy? Wiesz, co chcesz sprzedawać, jak będziesz to robić i do kogo będzie skierowana Twoja oferta? Bardzo dobrze. Musisz jednak liczyć się z tym, że nawet genialny biznes nie odniesie sukcesu, jeżeli nie usłyszy o nim rynek.
Już na etapie tworzenia sklepu warto więc planować działania marketingowe. Pomoże Ci to chociażby odpowiednio dostosować treści czy zdjęcia na Twojej stronie.
W strategii marketingowej na początkowym etapie skup się przede wszystkim na następujących obszarach:
-
- Pozycjonowaniu. Jego efekty utrzymują się nawet długie lata, ale musisz odczekać co najmniej kilka miesięcy, aby je zaobserwować.
- Płatnych reklamach: Google Ads i Facebook Ads. Pozwolą Ci one uzyskać natychmiastowe efekty i dadzą możliwość precyzyjnego dotarcia do potencjalnych klientów zainteresowanych Twoją ofertą. Wykorzystaj kampanie remarketingowe, aby dotrzeć do klientów, którzy odwiedzili już Twój sklep.
- Mediach społecznościowych. To świetne miejsce do budowania relacji i komunikacji z klientami.
- Email marketingu. Za pomocą email marketingu możesz docierać do osób, które zainteresowały się Twoją ofertą i zostawiły adres e mail. Zacznij tworzyć bazę jak najszybciej!
Jak założyć sklep internetowy – podsumowanie
Dzięki Sky-Shop samo uruchomienie sklepu jest tak naprawdę najprostszą częścią prowadzenia tego biznesu. Upewnij się jednak, że jesteś dobrze przygotowany do tego kroku – masz plan, który pomoże Ci się wyróżnić na tle konkurencji i zbudować silną pozycję na rynku. Wierzymy, że powyższe wskazówki Ci w tym pomogą.