W ciągu ostatnich lat zachowania zakupowe Polaków uległy znacznej transformacji. Wzrosło znaczenie swobody zakupowej i bezpieczeństwa, a sam proces zakupowy stał się coraz bardziej istotny. W ten trend doskonale wpisują się płatności odroczone, które z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Co jeszcze przekonuje polskich konsumentów do tego sposobu płacenia za zakupy? Na czym zależy klientom BNPL? Jakie mają potrzeby i preferencje? Postanowiliśmy przyjrzeć się nawykom zakupowym osób korzystających z tej formy płatności na co dzień. 

Zapraszamy do lektury raportu PayPo: Polak na zakupach z BNPL, który przedstawia praktyczny obraz klienta robiącego zakupy za pośrednictwem tej metody płatności. To nasz kolejny raport o płatnościach odroczonych w Polsce.

Czego dowiesz się z raportu?


✓ Dlaczego konsumenci korzystają z płatności odroczonych i co myślą o BNPL

✓ Jak Polacy kupują z BNPL: co, jak często, za ile i za pośrednictwem jakich firm

Jak badani podchodzą do finansów, oszczędności i nowych form płatności

W jakich sytuacjach klienci kupują z BNPL i czy korzystają z tej opcji również stacjonarnie

 

Płatności odroczone wśród polskich konsumentów

Wygoda, bezpieczeństwo, brak skomplikowanych procedur i intuicyjność te atuty zadecydowały o tym, że Polacy tak chętnie zmieniają swoje zakupowe nawyki. Chcemy kupować nie tylko tanio, ale przede wszystkim mądrze, dlatego coraz więcej z nas sięga po opcję płatności BNPL. Dla jednych jest to sposób na na nieplanowane wydatki, dla innych metoda na zakupy o lepszym standardzie, jeszcze inni doceniają możliwość rozłożenia na raty i zachowania płynności finansowej. Każdy ma swoje powody, które łączy jedno przekonanie BNPL to bezpieczna metoda płatności, którą większość ankietowanych poleciłoby swoim znajomym oraz rodzinie. 

Jak pokazuje nasz raport, przeciętnie konsumenci zakupy z BNPL robią od 1 do 3 razy w miesiącu, a ich średnia wartość koszyka zakupowego to 301-500 zł. 56,3% badanych zamierza korzystać z BNPL przy większych zakupach, aby rozłożyć sobie płatności w czasie i w ten sposób zarządzać domowym budżetem. Dla  62,9% osób płatności odroczone to metoda na niespodziewane wydatki, które nie mieszczą się w ich planowanym budżecie. Dzięki skorzystaniu z BNPL mogą pozwolić sobie na zakup i rozciągnąć płatność w czasie, dzięki czemu nie nadwyrężają swoich środków finansowych. Płatności odroczone cieszą się też dużym zaufaniem wśród klientów i aż 43,4% badanych zdecydowanie deklaruje, że będzie z nich regularnie korzystało w przyszłości. 

O tym, że ten rodzaj płatności mocno zyskuje na znaczeniu, świadczy fakt, że aż 65,1% respondentów zrezygnowało z zakupu w wybranym sklepie ze względu na brak tej opcji. Co to oznacza dla sklepów? To, że posiadanie w opcjach zapłaty BNPL może w znacznym stopniu wpłynąć na zmniejszenie liczby porzuceń koszyków zakupowych. 

Polak na zakupach z BNPL, podejście do finansów, nowych technologii płatniczych i oszczędności

Płatności odroczone to już nie tylko wygodne rozwiązanie, ale także świadomy wybór finansowy. Z przeprowadzonego badania wynika, że “przeciętny Kowalski” korzystający z BNPL to bardzo świadomy i rozsądny klient.

Większość badanych przed wyborem płatności odroczonej weryfikuje koszty i prowizje usługodawców, aby wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję. Dodatkowo blisko 2/3 użytkowników tej metody planuje swoje wydatki, aby lepiej zarządzać domowym budżetem, a 53,1% jeszcze przed dokonaniem transakcji wie, że ma zapewnione źródło spłaty swoich zobowiązań. 

Z raportu Polak na zakupach z BNPL wynika, że badani oczekują coraz bardziej zaawansowanych technologii finansowych i wykazują gotowość do zmian tradycyjnych metod płatniczych na rzecz nowoczesnych rozwiązań i usług. 

Pobierz pełną wersję raportu 

Ta publikacja dokładnie pokazuje obraz klienta, który na co dzień korzysta z BNPL jego motywacje, nawyki i podejście do planowania wydatków. Jeśli interesują Cię nasze statystyki i wnioski oraz chcesz wiedzieć, co stoi za tak ogromną popularnością płatności odroczonych w Polsce, zapraszamy Cię do lektury pełnej wersji raportu TUTAJ

 

O raporcie PayPo

Badanie użytkowników płatności odroczonych (BNPL), przeprowadzone metodą CAWI przez Biostat w terminie 22.07-25.07.2024. Próba reprezentatywna klientów płatności odroczonych według wieku i płci, wiek 18-65+, N=350.

Badanie jest efektem współpracy PayPo Sp. z o. o. i zespołu naukowego pod kierunkiem dr hab. Krzysztofa Waliszewskiego, prof. UEP z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Patroni medialni raportu PayPo 

E-commerce w praktyce oraz Marketer+