Listopad to czas, którego zdecydowanie wyczekują z niecierpliwością łapacze mniejszych i większych promocji. PayPo postawiło zbadać zwyczaje zakupowe Polaków związane z typowo amerykańskim świętem, które zagościło również na naszym rynku – czyli Black Friday. Z przeprowadzonego badania wynika, że aż 62% konsumentów odkłada zaplanowane wydatki właśnie na ten czas, by skorzystać z atrakcyjnej promocji.

Czy korzystamy z Black Friday?

65% badanych Polaków odpowiedziało twierdząco na pytanie o to, czy korzystają z wyprzedaży z okazji Black Friday. Jedynie 29% deklaruje, że tego nie robi. 6% jeszcze nie podjęło decyzji, czy będzie robiło w tym czasie zakupy, sięgając po dostępne rabaty i zniżki. 

badanie Black Friday 3

Ciekawe jest to, że aż 56% ankietowanych oszczędza pieniądze z myślą o tym, by wydać je w trakcie Black Friday – najczęściej są to kwoty rzędu 251-500 zł (31%) lub 100-250 zł (29%), rzadziej wyższe.

Co Polacy kupują?

Konsumenci najchętniej sięgają po odzież i obuwie – taką odpowiedź wskazało aż 75% ankietowanych. Co ciekawe, na drugim miejscu znalazły się produkty i prezenty świąteczne, które w tym okresie kupuje aż 74% badanych. Na kolejnych miejscach znalazła się elektronika (55%), akcesoria i produkty do domu (49%) oraz kosmetyki (41%). Mniejszą popularnością cieszą się:

  • książki, gry i muzyka (29%), 
  • zabawki i produkty dla dzieci (28%), 
  • akcesoria sportowe (24%), 
  • torebki i dodatki (23%), 
  • produkty sezonowe jak stroje kąpielowe czy walizki (17%),
  • inne przedmioty (1%).

badanie Black Friday 2

Black Friday – ile wydajemy?

Na Black Friday’owe wyprzedaże Polacy przeznaczają zwykle od 251 do 500 zł (35% odpowiedzi). Niektórzy konsumenci wydają wyższe kwoty. 21% osób wskazało kwotę od 501 do 750 zł, 11% od 751 do 1000 zł, a 7% jeszcze wyższe. Mniejsze kwoty, od 100 do 250 zł, wydaje zaledwie 17% Polaków.

Badanie Black Friday

Gdzie i jak korzystamy z wyprzedaży na BF?

Zakupy z okazji Black Friday robimy przede wszystkim w sklepach online (66% odpowiedzi). Jedynie 34% konsumentów decyduje się na sklepy stacjonarne. W jaki sposób z kolei kupujemy? 47% sprawdza oferty na bieżąco i kupuje tylko to, co jest dla nich interesujące, 36% ustala budżet, którego nie może przekroczyć, a 33% czeka na koniec wyprzedaży, by sięgnąć po najlepsze promocje. 30% ankietowanych wskazało, że planuje zakupy z wyprzedzeniem i sięga jedynie po już upatrzone produkty. 16% z kolei nabywa przypadkowe rzeczy, czyli po prostu to, co wpadnie im w oko w trakcie zakupów czy w reklamach. 

Istotne jest to, że aż 14% badanych w czasie Black Friday sięga po płatności odroczone – by zrobić zakupy w danym momencie, korzystając z dostępnych rabatów, a zapłacić za nie później. W ten sposób mogą pozwolić sobie na więcej, a jednocześnie wciąż rozsądnie zarządzają swoim budżetem. 

Black Friday z PayPo

Zarówno w tak intensywnym pod względem zakupów okresie, jak i na co dzień warto pamiętać o tym, by dokonywać zakupów w rozsądny sposób – czyli m.in. za pomocą właśnie płatności odroczonych. Skorzystanie z tej metody płatności zapewnia, że nie traci się atrakcyjnej okazji, a jednocześnie zyskuje się czas na odebranie zamówienia, sprawdzenie go i opłacenie w najbardziej odpowiadającym momencie.

O badaniu PayPo:

Badanie PayPo zostało zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv w dniach 24-26.10.2023 roku. Przeprowadziliśmy je na ogólnopolskiej próbie 327 osób w wieku 18-64 lat.

Źródło zdjęcia głównego: unsplash.com