Listopad to czas, którego zdecydowanie wyczekują z niecierpliwością łapacze mniejszych i większych promocji. PayPo postawiło zbadać zwyczaje zakupowe Polaków związane z typowo amerykańskim świętem, które zagościło również na naszym rynku – czyli Black Friday. Z przeprowadzonego badania wynika, że aż 62% konsumentów odkłada zaplanowane wydatki właśnie na ten czas, by skorzystać z atrakcyjnej promocji.
Spis treści
Czy korzystamy z Black Friday?
65% badanych Polaków odpowiedziało twierdząco na pytanie o to, czy korzystają z wyprzedaży z okazji Black Friday. Jedynie 29% deklaruje, że tego nie robi. 6% jeszcze nie podjęło decyzji, czy będzie robiło w tym czasie zakupy, sięgając po dostępne rabaty i zniżki.
Ciekawe jest to, że aż 56% ankietowanych oszczędza pieniądze z myślą o tym, by wydać je w trakcie Black Friday – najczęściej są to kwoty rzędu 251-500 zł (31%) lub 100-250 zł (29%), rzadziej wyższe.
Co Polacy kupują?
Konsumenci najchętniej sięgają po odzież i obuwie – taką odpowiedź wskazało aż 75% ankietowanych. Co ciekawe, na drugim miejscu znalazły się produkty i prezenty świąteczne, które w tym okresie kupuje aż 74% badanych. Na kolejnych miejscach znalazła się elektronika (55%), akcesoria i produkty do domu (49%) oraz kosmetyki (41%). Mniejszą popularnością cieszą się:
- książki, gry i muzyka (29%),
- zabawki i produkty dla dzieci (28%),
- akcesoria sportowe (24%),
- torebki i dodatki (23%),
- produkty sezonowe jak stroje kąpielowe czy walizki (17%),
- inne przedmioty (1%).
Black Friday – ile wydajemy?
Na Black Friday’owe wyprzedaże Polacy przeznaczają zwykle od 251 do 500 zł (35% odpowiedzi). Niektórzy konsumenci wydają wyższe kwoty. 21% osób wskazało kwotę od 501 do 750 zł, 11% od 751 do 1000 zł, a 7% jeszcze wyższe. Mniejsze kwoty, od 100 do 250 zł, wydaje zaledwie 17% Polaków.
Gdzie i jak korzystamy z wyprzedaży na BF?
Zakupy z okazji Black Friday robimy przede wszystkim w sklepach online (66% odpowiedzi). Jedynie 34% konsumentów decyduje się na sklepy stacjonarne. W jaki sposób z kolei kupujemy? 47% sprawdza oferty na bieżąco i kupuje tylko to, co jest dla nich interesujące, 36% ustala budżet, którego nie może przekroczyć, a 33% czeka na koniec wyprzedaży, by sięgnąć po najlepsze promocje. 30% ankietowanych wskazało, że planuje zakupy z wyprzedzeniem i sięga jedynie po już upatrzone produkty. 16% z kolei nabywa przypadkowe rzeczy, czyli po prostu to, co wpadnie im w oko w trakcie zakupów czy w reklamach.
Istotne jest to, że aż 14% badanych w czasie Black Friday sięga po płatności odroczone – by zrobić zakupy w danym momencie, korzystając z dostępnych rabatów, a zapłacić za nie później. W ten sposób mogą pozwolić sobie na więcej, a jednocześnie wciąż rozsądnie zarządzają swoim budżetem.
Black Friday z PayPo
Zarówno w tak intensywnym pod względem zakupów okresie, jak i na co dzień warto pamiętać o tym, by dokonywać zakupów w rozsądny sposób – czyli m.in. za pomocą właśnie płatności odroczonych. Skorzystanie z tej metody płatności zapewnia, że nie traci się atrakcyjnej okazji, a jednocześnie zyskuje się czas na odebranie zamówienia, sprawdzenie go i opłacenie w najbardziej odpowiadającym momencie.
O badaniu PayPo:
Badanie PayPo zostało zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv w dniach 24-26.10.2023 roku. Przeprowadziliśmy je na ogólnopolskiej próbie 327 osób w wieku 18-64 lat.
Źródło zdjęcia głównego: unsplash.com