Przypadający na 1 czerwca Dzień Dziecka to okazja, kiedy zarówno mniejsze, jak i już bardziej dorosłe “dzieci” otrzymują prezenty. W PayPo postanowiliśmy zbadać, jakie są zwyczaje zakupowe konsumentów związane z tym wyjątkowym świętem. Przeprowadzone badanie wykazało, że 61% Polaków kupuje prezenty na Dzień Dziecka – i w większości są to prezenty trafione.
Spis treści
Jak kupujemy prezenty dla dzieci?
Czym kierują się Polacy, wybierając prezenty dla swoich pociech? Przede wszystkim ich preferencjami – taką odpowiedź wskazało 63% badanych. 23% odpowiedziało, że decyduje dostępny budżet, a 7% bierze pod uwagę własne upodobania. Co istotne, aż ¾ ankietowanych przyznało, że dzieci są zadowolone z otrzymanych upominków. 1% stwierdziło, że nie udało im się trafić w gusta swoich maluchów, a 24% nie było w stanie stwierdzić, jakie emocje prezenty wywołały wśród ich dzieci.
Najpopularniejsze prezenty na Dzień Dziecka
Wśród najczęściej kupowanych prezentów na Dzień Dziecka ankietowani wymienili klasycznie słodycze (54%) oraz zabawki (47%). Dzieci dostają również:
- pieniądze (29%),
- książki i gry (32%),
- ubrania (26%)
- różnego rodzaju gadżety, np. zegarki albo smartfony (17%),
- sprzęt sportowy, np. rower, hulajnoga (14%).
22% Polaków decyduje się na prezent niestandardowy taki jak np. wyjście do kina czy wspólny wyjazd. Co jest wręczane najrzadziej? Niezbędne akcesoria codziennego użytku (takie jak np. fotelik samochodowy czy meble) – jedynie 4% ankietowanych wybiera tego rodzaju podarunek.
Prezenty dla dzieci a zwyczaje zakupowe kobiet i mężczyzn
Czy widoczne są różnice w tym, jakie prezenty kupują kobiety, a jakie mężczyźni? W gruncie rzeczy zwyczaje zakupowe są bardzo podobne, chociaż więcej mężczyzn (42%) niż kobiet (35%) przyznało, że decyduje się wręczyć dziecku z tej okazji pieniądze. Podobnie wyglądała kwestia ze sprzętem sportowym (17% mężczyzn i 11% kobiet wybiera tego typu prezent). Kobiety zdecydowanie częściej decydują się z kolei na zakup ubrań (31% przy 20% mężczyzn).
Za ile prezent na Dzień Dziecka?
Najczęściej ankietowani wskazywali, że na prezent na Dzień Dziecka wydają od 50 do 100 zł – takiej odpowiedzi udzieliło 36%. 29% przeznacza na tę okazję od 100 do 200 zł. Na droższe prezenty decyduje się niewielki odsetek Polaków: 9% kupuje podarunki za 200-500 zł, a jedynie 2% za ponad 500 zł. 15% decyduje się z kolei na prezenty w przedziale od 50 do 100 zł. 8% przeznacza na nie jeszcze inną kwotę.
Zakupy z PayPo na Dzień Dziecka
Radość na twarzy dziecka z otrzymanego prezentu jest bez wątpienia bezcenna – możesz ją przywołać, nie rezygnując jednocześnie z rozsądnego dokonywania zakupów. Wybierając płatności odroczone PayPo, zyskujesz bowiem czas na otrzymanie produktu, sprawdzenie go i zastanowienie się, czy na pewno się spodoba – a za zrobione zakupy płacisz w późniejszym terminie.
O badaniu PayPo:
Badanie PayPo zostało zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv by IQS w dniach 11-13.05.2023 roku. Przeprowadziliśmy je na ogólnopolskiej próbie 500 osób w wieku 18-64 lat.