Zamawiasz zakupy przez internet, odbierasz paczkę od kuriera, otwierasz ją i niestety produkt nie spełnia Twoich oczekiwań. Co robić w takiej sytuacji? Prawo umożliwia Ci zwrot towarów zamówionych w sklepach internetowych. Sprawdź poniżej, jakie prawa Ci przysługują w tym temacie i w jaki sposób najlepiej kupować w sieci, aby zwroty były jak najmniej problemowe.

Zwrot towarów do sklepu – co mówi prawo?

Konsument kupujący online ma prawo do zwrotu towarów kupionych poza lokalem przedsiębiorcy. W przypadku zakupów stacjonarnych sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru, ale zakupy online umożliwiają to prawie w każdym przypadku. Jeśli towar był kupiony na odległość, czyli poprzez sklep internetowy lub aukcję, konsument może odstąpić od umowy w terminie do 14 dni, z jednoczesnym obowiązkiem zwrotu zakupionych towarów w ciągu 14 kolejnych dni od momentu złożenia formularza odstąpienia od umowy. Sklep natomiast ma obowiązek zwrócić wpłacone pieniądze za zwracany towar, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia odstąpienia od umowy.

Niektóre sklepy idą o krok dalej i umożliwiają odstąpienie od umowy nawet w terminie do 30 dni. Co ważne, szybkie zwroty są możliwe nie tylko wtedy, gdy towar nie spełnia naszych oczekiwań lub jest niezgodny z umową, ale również bez konkretnego powodu. W momencie zwrotu nie trzeba podawać przyczyny rezygnacji z zakupionych towarów, a sprzedający nie może tego żądać. Podanie informacji o ewentualnej przyczynie zwrotu jest tylko dobrą wolą kupującego. 

Zwroty mogą być dokonywane jedynie przez konsumentów – jeżeli towar był kupiony na firmę, prawo zwrotu nie przysługuje. Wyjątkiem są tylko przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą – od 1 czerwca 2020 roku wedle prawa też są konsumentami.

Przed zakupem poznaj politykę zwrotów sklepu

Zanim złożysz zamówienie w sklepie internetowym, poznaj politykę zwrotów firmy. Zapisy dotyczące zasad zwrotów mogą być zawarte w regulaminie sklepu lub w osobnym dokumencie zatytułowanym Polityka zwrotów czy Zwroty. Informacje tam umieszczone będą bardzo przydatne. Z polityki zwrotów dowiesz się między innymi, jaki masz czas na złożenie formularza o odstąpieniu od umowy, w jakim czasie musisz odesłać towar do sklepu, jak należy go zapakować i na jaki adres powinien zostać odesłany. Trzeba pamiętać, że adres siedziby firmy często nie jest tożsamy z adresem magazynu wysyłkowego, więc główne dane firmowe nie powinny być traktowane jako pewnik w przypadku adresowania zwrotu.

Warto jeszcze zauważyć, że prawo stanowi, iż koszt przesyłki zwrotnej pokrywa kupujący, ale coraz więcej sklepów oferuje swoim klientom szybkie zwroty całkowicie za darmo. W takiej sytuacji to sklep zapłaci za odesłanie towarów, a klient nie ponosie żadnych kosztów.

Czego i kiedy nie można zwrócić?

Nie wszystkie towary można zwracać. Towar nie może być zwrócony, jeżeli minął termin na dokonanie zwrotu lub odesłanie towaru oraz w sytuacjach, kiedy towar:

  • był przygotowany na indywidualne zamówienie, np. kubek ze zdjęciem, garnitur szyty na miarę;
  • szybko się psuje lub ma krótki termin przydatności, np. produkty spożywcze;
  • został odpakowany i nie może być ponownie wykorzystany ze względu na ochronę zdrowia, np. środki higieniczne takie jak soczewki kontaktowe czy kosmetyki;
  • jest nierozerwalnie związany z innymi przedmiotami;
  • ma wartość zależną od wahań rynku finansowego;
  • jest nagraniem wizualnym lub dźwiękowym albo programem komputerowym dostarczanym w zapieczętowanym opakowaniu, które zostały otwarte;
  • jest czasopismem, dziennikiem lub periodykiem;
  • jest treścią cyfrową zapisaną na materialnych nośnikach lub w postaci plików komputerowych, np. e-booki, muzyka, filmy lub gry.

Korzystaj z odroczonych płatności

Jeśli chcesz sobie ułatwić zwroty i nie zamrażać swoich pieniędzy na czas odesłania nietrafionych zakupów i odebrania od sprzedającego zapłaconej wcześniej kwoty, najlepiej skorzystać z opcji płatności odroczonych PayPo. Wybierając w sklepie PayPo jako metodę płatności, możesz zamówić dowolne produkty ze sklepu internetowego i odebrać je, a zapłacić za nie nawet do 30 dni od daty złożenia zamówienia. W tym czasie możesz też zadecydować, które towary zatrzymasz, a które zwrócisz. W przypadku zwrotu późniejsza płatność dla PayPo będzie zmniejszona o wartość zwracanych towarów. 

Zwroty do sklepów internetowych to już dzisiaj standard. Konsumenci nie muszą zatrzymywać produktów, których nie chcą lub nie potrzebują. Nie należy bać się zwrotów, dlatego że są proste, a każdy kupujący ma do nich prawo. Zanim jednak zdecydujesz się na zwrot, sprawdź dokładnie zasady zwrotów w wybranym sklepie i pamiętaj o terminach.

Źródło zdjęcia głównego: unsplash.com