W dzisiejszym świecie cyberoszuści stają się coraz bardziej pomysłowi. Pojawiają się nowe metody, mające na celu wyłudzić Twoje dane i pieniądze. Jedną z nich jest spoofing. Dowiedz się, jak działa to oszustwo, jak je szybko rozpoznać i co najważniejsze – jak skutecznie ochronić siebie i swoje konto.
Spis treści
Co to jest spoofing i jak działa oszustwo?
Wyobraź sobie sytuację: dzwoni do Ciebie telefon, a na ekranie wyświetla się numer infolinii PayPo. Osoba po drugiej stronie przedstawia się jako nasz pracownik i informuje o „podejrzanej aktywności” na Twoim koncie – na przykład logowaniu z dalekiego kraju. Dodatkowo twierdzi, że ktoś próbuje przejąć Twoje konto i zaciągnąć na Twoje dane pożyczkę, albo że taka pożyczka już powstała.
Uwaga, to może być oszustwo zwane spoofingiem. Oszust będzie wywierał na Tobie presję, nakłaniając do natychmiastowego działania i podania wrażliwych danych, takich jak:
- Dane do logowania (login i hasło do Panelu Klienta PayPo).
- Kody SMS, które otrzymujesz na telefon.
- Dane Twojej karty PayPo.
- Może nawet namawiać Cię do zainstalowania specjalnego oprogramowania, które umożliwi mu zdalny dostęp do Twojego telefonu lub komputera.
Jak oszuści zdobywają zaufanie?
Oszuści są sprytni i potrafią budować zaufanie, aby Cię zmylić. Będą podkreślać, że dzwonią z oficjalnego numeru infolinii PayPo i zapewniać o chęci pomocy w zabezpieczeniu konta. Mogą znać niektóre Twoje podstawowe dane (np. z wcześniejszych wycieków danych z innych źródeł), co sprawi, że wydadzą się wiarygodni. Dodatkowo mogą wysłać Ci fałszywą wiadomość SMS lub e-mail, które wyglądają jak te od PayPo, informując o rzekomo zawartej pożyczce.
Ważne! Podczas rozmowy oszuści mogą zaproponować, byś połączył się z policją, wybierając numer 997. W rzeczywistości inny oszust przejmie rozmowę i przedstawi się jako policjant, kontynuując wyłudzenie.
Zasady bezpieczeństwa w PayPo – jak chronić swoje konto?
Zachowaj czujność i zapamiętaj te proste zasady:
- Ktoś próbuje od Ciebie wyłudzić kod SMS lub hasło do logowania? Nigdy nie podawaj swoich danych wrażliwych, nawet jeśli osoba wzbudza Twoje zaufanie i zna szczegóły Twoich wcześniejszych transakcji.
- Pracownik PayPo nigdy nie poprosi Cię o podanie danych logowania do Panelu Klienta, kodów SMS, danych karty PayPo, czy o zainstalowanie jakiejkolwiek aplikacji na nowym urządzeniu.
- W razie wątpliwości – rozłącz się. Jeżeli ktoś prosi Cię o powyższe informacje, natychmiast się rozłącz i skontaktuj z infolinią PayPo samodzielnie, dzwoniąc na oficjalny numer.
- Zawsze dokładnie sprawdzaj treść wiadomości SMS od PayPo. Czytaj, czego dotyczy kod, zanim go gdziekolwiek wpiszesz. To samo odnosi się do komunikatów wyświetlanych podczas mobilnej autoryzacji.
- Nie instaluj nieznanego oprogramowania, które ktoś poleca Ci podczas rozmowy telefonicznej, poprzez link w SMS-ie czy e-mailu.
Podsumowując
Spoofing to metoda oszustwa polegająca na podszywaniu się pod inną osobę lub organizację w celu oszukania użytkowników i uzyskania dostępu do poufnych informacji lub kontroli nad systemami.
Dlatego zachowaj czujność i w przypadku wątpliwości lub uzasadnionego podejrzenia, że ktoś próbuje Cię oszukać, chroń swoje dane i skontaktuj się z nami. Jesteśmy dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00-18:00 pod numerem telefonu: (22) 333 74 60 lub e-mailowo pod adresem: pomoc@paypo.pl.
Tagi