Jeszcze do niedawna płatności odroczone były nowinką finansową, z której korzystali tylko tzw. early adopters, a wdrażały nieliczne e-sklepy, głównie z branży fashion. Dzisiaj jest to już standard w polskim e-commerce, co potwierdza zwiększająca się nieustannie liczba zarówno osób sięgających po tę metodę płatności, jak i sklepów internetowych ją oferujących. Dlaczego BNPL cieszy się tak wielką popularnością? Ponieważ z jednej strony przynosi konsumentom szereg korzyści, a z drugiej – wpływa pozytywnie na osiągane przez sklepy wyniki. Zapraszamy do lektury raportu PayPo: “Płatności odroczone w Polsce 2023”, w którym przedstawiamy obraz klienta na co dzień robiącego zakupy za pośrednictwem tej metody płatności oraz perspektywę sklepów internetowych.
Spis treści
Jak kupują klienci BNPL?
Dlaczego badani sięgają po płatności odroczone? Ankietowani klienci BNPL wskazywali przede wszystkim na możliwość sprawdzenia produktu przed zakupem (24%), sytuacje nieplanowanego zakupu (21%) czy po prostu chęć zapłacenia później, pomimo posiadania odpowiedniej ilości środków na koncie. Takie powody potwierdzają, że z BNPL konsumenci zyskują swobodę zakupową, jakiej potrzebują i coraz bardziej oczekują.
Co więcej, ponad połowa klientów BNPL twierdzi, że ta metoda płatności pozwala im rozsądnie zarządzać swoim budżetem domowym, co potwierdza fakt, że:
- 78% stara się spłacać swoje zamówienia w ciągu 30 dni, by uniknąć dodatkowych kosztów,
- 58% od razu wie, czy spłaci zamówienie w ciągu 30 dni, czy rozłoży sobie transakcję na raty,
- 48% ustala sobie limit maksymalny wydatków, które może ponieść przy pomocy tej metody płatności.
Dla sklepów szczególnie istotne powinno być to, że aż 69% badanym zdarzyło się zrezygnować (raz lub kilkakrotnie) z zakupu w sklepie, który nie oferował odroczonych płatności. Taki wynik potwierdza, że brak BNPL stanowi jeden z powodów do porzucenia koszyka i dokonania zakupu u konkurencji, która oferuje tę innowacyjną metodę płatności.
Dlaczego sklepy internetowe wdrażają BNPL?
Wdrożenie płatności odroczonych zwiększa sprzedaż w sklepach internetowych – i właśnie z tego powodu większość ankietowanych (86%) zdecydowało się zapewnić swoim klientom możliwość skorzystania z tej metody płatności. Znaczenie miała również chęć zwiększania swojej konkurencyjności (57,9%), w czym na pewno pomaga sięgnięcie po innowacyjne rozwiązania płatnicze. Jednym z głównych powodów były również chęć podążania za trendami (47,4%) oraz możliwość zwiększenia średniej wartości koszyka (42,1%).
Osiąganie zakładanych przy wdrożeniu BNPL korzyści potwierdzają dane przebadanych sklepów internetowych. Ponad połowa przyznała, że po wdrożeniu płatności odroczonych zauważyła większą liczbę transakcji na swojej stronie. 42% potwierdziło wyższą wartość koszyka zakupowego w stosunku do alternatywnych metod płatności. Z kolei aż 34% ankietowanych zaobserwowano większą liczbę klientów w sklepie internetowych od momentu zaoferowania konsumentom tej metody.
Raport PayPo – zwiększ swoją wiedzę o BNPL
Jakie kategorie produktów klienci BNPL najczęściej nabywają przy pomocy tej metody płatności? W jaki sposób sklepy internetowe pozycjonują płatności odroczone w swoich kanałach komunikacji? Czym się kierują, wybierając operatora BNPL? To tylko część pytań, na które odpowiedzi znajdziesz w pełnej wersji naszego raportu. Możesz się z nią zapoznać tutaj – serdecznie zachęcamy do lektury!
O raporcie PayPo:
Pierwsza część raportu PayPo poświęcona zachowaniu konsumentów została przygotowana w oparciu o dane pochodzące z badania zrealizowanego metodą CAWI na grupie 1382 klientów PayPo, w okresie od 13 czerwca do 7 lipca 2023 roku, we współpracy z instytutem badawczym IQS. Druga i trzecia część raportu powstały w oparciu o dane pochodzące z badania zrealizowanego metodą CAWI na grupie 80 sklepów partnerskich PayPo w okresie od 12 lipca do 25 września 2023.
Patronami medialnymi raportu PayPo są: E-commerce w praktyce, Marketer+ oraz NowyMarketing.