Możliwość szybkiego i bezpiecznego płacenia jest jednym z najważniejszych czynników skłaniających konsumentów do częstszego robienia zakupów online. Można nawet uznać, że jest to czynnik najważniejszy – według badań Izby Gospodarki Elektronicznej za kluczowy uznaje go aż 71% klientów. Przy tak ogromnym zaufaniu do płatności online w sklepie internetowym nie można uzyskać satysfakcjonującego poziomu sprzedaży bez udostępniania klientom tej opcji.

Jakie są zalety takiego rozwiązania i które z dostępnych na rynku opcji wybrać? Omawiamy przegląd najważniejszych operatorów płatności online.

Jakie płatności online w sklepie internetowym wybierają Polacy?

Klienci mają różne oczekiwania i dlatego sklepy internetowe bardzo często decydują się na udostępnienie przynajmniej kilku form zapłaty za zamówienie. Najczęściej dostępne są szybkie płatności online, płatność przy odbiorze u kuriera lub w sklepie stacjonarnym, a także tradycyjny przelew internetowy.

Analiza ankiety przeprowadzonej przez jednego z największych integratorów płatności na polskim rynku – firmę Tpay – wskazuje, że aż 80% konsumentów wybiera szybkie płatności online. Za wyborem takiego sposobu przemawia zarówno szybkość i prostota, jak i wygoda.  Większość badanych internautów jako swoją ulubioną formę płatności online wskazała BLIK (75%). Na kolejnych miejscach znalazły się płatność kartą (66%), ekspresowy przelew online (65%), a także portfel elektroniczny (21%). Można było wskazać kilka odpowiedzi.

Ważnym sygnałem dla e-sprzedawców jest fakt, że duża część ankietowanych badania Tpay wskazała inną odpowiedź na pytanie o ulubioną formę płatności, a inną na pytanie o formę najczęściej używaną. Przy tym drugim pytaniu aż 58% badanych wskazało, że najczęściej do płatności za zakupy używa BLIK, 27% osób płaci za pomocą przelewów pay-by-link, a 25% najczęściej używa karty płatniczej. Tylko 10% ankietowanych regularnie płaci za zakupy za pomocą portfela elektronicznego.

Wybór odpowiedniego operatora płatności online, który oferuje zróżnicowane formy płatności online, może być więc Twoją szansą na to, by wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć więcej zadowolonych klientów.

Czym są i jak działają płatności online w sklepie internetowym?

System płatności internetowych (ang. e-commerce payment system) stworzony został przede wszystkim dla e-sklepów i umożliwia przyjmowanie płatności od klientów.

Operator tego systemu jest jedynie pośrednikiem w wymianie danych finansowych – sam przyjmuje płatność od konsumenta, a następnie przekazuje ją do swojego klienta. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom z branży FinTech może to zrobić błyskawicznie, bez oczekiwania na godziny sesji Elixir i księgowanie tradycyjnego przelewu.

Dodatkowo taki operator może przyjmować różne rodzaje płatności elektronicznych, czego e-sklep nie może zrobić.

Przegląd najpopularniejszych systemów płatności online

Rynek płatności internetowych w Polsce jest dość przystępny. Oprócz liderów rynku, do wyboru masz także nowych graczy. Poniżej omawiamy najważniejsze cechy największych i najpopularniejszych dostawców bramek płatności internetowych.

Dotpay

Największą zaletą tego stworzonego w Skandynawii operatora jest wysoka dostępność różnych typów płatności online. Aktualnie jego oferta obejmuje: przelewy online, płatności kartą, BLIK, płatności SMS-owe, a także płatności za pośrednictwem PayPal. Dla klientów duże znaczenie ma również to, że Dotpay obsługuje wiele rodzajów kart płatniczych. Oprócz Visa I Mastercard, są to także Diners Club International, JCB, MasterCard Mobile.

Bramka ta zapewnia także bardzo dużą swobodę operowania środkami. Są one gotowe do wypłaty w każdej chwili, a sam operator nie ustalił ani minimalnej kwoty wypłaty, ani prowizji za wypłatę środków z konta. Dopełnieniem całości jest relatywnie niska prowizja pobierana za każdą transakcję (1-2,2%). Jej wysokość uzależniona jest od rodzaju działalności, wysokości obrotów sklepu, a także wartości transakcji.

Dotpay będzie dobrym wyborem, również jeśli chcesz prowadzić sprzedaż za granicą. System ten obsługuje także transakcje zagraniczne w różnych walutach.

PayU

Zakres usług tego operatora jest zbliżony do oferty Dotpay. Obsługuje on zarówno szybkie przelewy internetowe (aż 22 banki do wyboru), płatności kartą (niestety, w tym przypadku obsługuje tylko karty Visa, MasterCard i Maestro), płatności BLIK, a także płatności poprzez portfele internetowe. Dodatkowo PayU oferuje także płatności cykliczne.

Operator ten pobiera nieco większą prowizję (2,2-2,5%), niemniej w zamian zapewnia szeroką ofertę transakcji. W ramach tego systemu klienci mogą skorzystać z rat internetowych 0%. Dodatkowo jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych systemów płatności online, przez co wzbudza zaufanie klientów na całym świecie.

Opłata aktywacyjna w PayU wynosi 9 zł.

Przelewy24

Ten operator płatności obsługuje wiele różnych kanałów, w tym: przelewy, płatności kartą, płatności cykliczne i mobilne, BLIK, a także płatności z elektronicznego portfela PayPal. Ponadto Przelewy24 mają w swojej ofercie także szeroki wybór płatności mobilnych. Oprócz BLIK, operator ten gwarantuje również kanał płatności za pomocą SMS Premium, SkyCash i mPay. Wszystkie te płatności obsługuje w ponad 100 różnych walutach po aktualnie obowiązującym kursie.

Podobnie jak poprzednie opcje, także Przelewy24 zapewniają Ci możliwość wypłaty środków w każdym momencie.

Co ciekawe, jedna umowa z tą firmą może obejmować kilka różnych sklepów – aby wypłacać pieniądze, wystarczy utworzyć kilka różnych kont, które będą odpowiadać poszczególnym e-sklepom.

Wysokość prowizji w Przelewy24 wynosi średnio 1,9%. Wartość ta podlega jednak negocjacji, a ostateczna stawka zostanie ustalona na podstawie wartości transakcji, obrotów firmy oraz profilu Twojej działalności. Na plus tego operatora przemawia również to, iż za aktywację bramki zapłacisz zaledwie 1,5 zł.

Tpay

Ten polski operator płatności online w sklepie internetowym wyróżnia przede wszystkim jedna z najniższych prowizji (1,59%) na rynku, a także szczegółowy system realizacji zwrotów.

Tpay także nie odbiega od konkurencji pod względem szerokiej oferty płatności. Można nawet powiedzieć, że pod tym względem ją znacznie przewyższa, gdyż obsługuje ponad 150 kanałów. Oprócz standardowych szybkich przelewów, płatności kartą i BLIK oraz płatności za pomocą portfela internetowego znalazły się także: przelewy SEPA, przelewy kodem QR i płatności grupowe.

Tpay stawia również na dużą wygodę płatnika. Jego system umożliwia dokonanie zapłaty za zamówienie bez opuszczania strony sprzedawcy (co z kolei wzbudza duże zaufanie do sklepu) oraz płatności one-click. Szczególnie te drugie są bardzo korzystne. Kupujący może zapamiętać dane karty kredytowej, a następną transakcję zrealizować za pomocą jednego kliknięcia myszy, bez konieczności ponownego wprowadzania danych.

Niestety, z punktu widzenia e-sprzedawcy, wadą tego systemu są płatne wypłaty z konta przejściowego – Tpay dopuszcza realizację tylko kilku darmowych wypłat w miesiącu. Każde kolejne zlecenie wypłaty kosztuje 2 zł. Za aktywację konta zapłacisz natomiast 10 zł.

PayPo

Jest to system płatności internetowych, który umożliwia płatności odroczone. W ramach tej usługi klient może zapłacić za dostarczony towar dopiero po 30 dniach.

Największą zaletą wprowadzenia tego systemu jest to, że jako sprzedawca pieniądze za zakupy otrzymujesz od PayPo natychmiast i możesz nimi swobodnie dysponować. Klient spłaca swoją należność za zakupy bezpośrednio do PayPo.

Choć nie jest to standardowe rozwiązanie, to musisz wiedzieć, że jest ono coraz popularniejsze. Rynek BNPL (ang. Buy Now, Pay Later – Kup teraz, zapłać później) intensywnie się rozwija i zdobywa coraz większe zaufanie konsumentów. Szacuje się, że co 10. zakup w internecie realizowany jest za pomocą płatności odroczonej. Trend stał się jeszcze bardziej widoczny w czasie obowiązujących lockdownów, które poważnie wpłynęły na decyzje zakupowe klientów.

Dzięki niemu klienci chętniej kupują droższe produkty. To sprawia, że jest to świetne rozwiązanie, jeśli prowadzisz e-sklep oferujący produkty z segmentu premium, sprzęt elektroniczny, meble czy urządzenia AGD.

Mając taką opcję do wyboru, konsumenci są też bardziej skłonni skorzystać z promocji ograniczonych czasowo. Możliwość natychmiastowego zakupu bez płatności nie daje klientom czasu do namysłu. Tobie z kolei zapewnia możliwość łatwiejszego kontrolowania sprzedaży konkretnych produktów.

Na co powinieneś zwrócić uwagę, wybierając bramkę płatniczą do e-sklepu?

Idealny system płatności online dla Twojego e-sklepu musi odpowiadać na potrzeby zarówno Twoje, jak i Twoich klientów. Weź pod uwagę następujące aspekty:

  • możliwość łatwej integracji z platformą e-sklepu,
  • wysokość prowizji za każdą transakcję dokonaną w e-sklepie (jej ostateczna wartość zależy od wysokości obrotów w sklepie internetowym),
  • wysokość prowizji za wypłaty z konta przejściowego, na którym gromadzone są wpłaty klientów (jednak większość operatorów nie decyduje się na wprowadzenie takiej opłaty),
  • ilość obsługiwanych form płatności internetowych,
  • możliwość uruchomienia procedury chargeback,
  • swobodne wypłaty środków z konta przejściowego (możliwość wypłat 24/7, czas realizacji dyspozycji, minimalna kwota złożenia dyspozycji lub jej brak),
  • wysokość opłaty aktywacyjnej,
  • typy kart płatniczych obsługiwane przez operatorów (w przypadku sprzedaży na rynku zagranicznym, warto zainteresować się operatorem, który obsługuje karty inne niż Visa i MasterCard).

Oczywiście, nie decyduj się na usługi konkretnego operatora, jeśli nie jesteś pewien, że może on zaoferować 100% bezpieczeństwa Twoim klientom. Przed podpisaniem umowy koniecznie sprawdź, czy bramka płatności zabezpieczona jest szyfrowaniem wszystkich połączeń SSL oraz 3-D Secure. Zaufany operator posiada także certyfikat PCI DSS.

Pamiętaj, że to bezpieczeństwo transakcji jest najważniejszym czynnikiem skłaniającym konsumentów do tak chętnego korzystania z tej formy płatności. Nie pozwól, by jedna trefna transakcja zniszczyła renomę Twojej marki.

System płatności online to podstawa Twojego e-biznesu

Płatności online usprawniają e-zakupy. Dzięki temu, że praktycznie wszystkie są natychmiastowe, to tuż po opłaceniu transakcji przez klienta otrzymujesz powiadomienie o wpłacie i możesz od razu przystąpić do realizacji i wysyłki zamówienia. Dzięki nim klienci nie muszą już czekać na  zaksięgowanie przelewu nawet kilka dni i mogą otrzymać towar bardzo szybko. Znacząco wpływa to na ich sposób podejmowania decyzji zakupowych – szybkie płatności internetowe pobudzają klientów do działania i sprawiają, że kupują oni więcej, częściej i bardziej spontanicznie.

Nie da się jednak jednoznacznie wskazać idealnego systemu płatności internetowych. Każdy z największych operatorów oferuje zbliżony zakres usług oraz model obsługi klienta. Oprócz wysokości prowizji i elastyczności kosztów musisz wziąć pod uwagę również przyzwyczajenia zakupowe głównej grupy swoich klientów.

Zanim więc wybierzesz operatora płatności online, określ profil swojego idealnego klienta (personę zakupową), a następnie dopasuj do niego swoją ofertę.

Usługa dla nowych klientów. Szczegóły w Regulaminie usługi “Zapłać za 30 dni” na paypo.pl

Źródło zdjęcia głównego: unsplash.com