W ciągu ostatnich lat zachowania zakupowe Polaków uległy znacznej transformacji. Wzrosło znaczenie swobody zakupowej i bezpieczeństwa, a sam proces zakupowy stał się coraz bardziej istotny. W ten trend doskonale wpisują się płatności odroczone, które z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Co jeszcze przekonuje polskich konsumentów do tego sposobu płacenia za zakupy? Na czym zależy klientom BNPL? Jakie mają potrzeby i preferencje? Postanowiliśmy przyjrzeć się nawykom zakupowym osób korzystających z tej formy płatności na co dzień.
Zapraszamy do lektury raportu PayPo: Polak na zakupach z BNPL, który przedstawia praktyczny obraz klienta robiącego zakupy za pośrednictwem tej metody płatności. To nasz kolejny raport o płatnościach odroczonych w Polsce.
Spis treści
Czego dowiesz się z raportu?
✓ Dlaczego konsumenci korzystają z płatności odroczonych i co myślą o BNPL
✓ Jak Polacy kupują z BNPL: co, jak często, za ile i za pośrednictwem jakich firm
✓ Jak badani podchodzą do finansów, oszczędności i nowych form płatności
✓ W jakich sytuacjach klienci kupują z BNPL i czy korzystają z tej opcji również stacjonarnie
Płatności odroczone wśród polskich konsumentów
Wygoda, bezpieczeństwo, brak skomplikowanych procedur i intuicyjność – te atuty zadecydowały o tym, że Polacy tak chętnie zmieniają swoje zakupowe nawyki. Chcemy kupować nie tylko tanio, ale przede wszystkim mądrze, dlatego coraz więcej z nas sięga po opcję płatności BNPL. Dla jednych jest to sposób na na nieplanowane wydatki, dla innych metoda na zakupy o lepszym standardzie, jeszcze inni doceniają możliwość rozłożenia na raty i zachowania płynności finansowej. Każdy ma swoje powody, które łączy jedno przekonanie – BNPL to bezpieczna metoda płatności, którą większość ankietowanych poleciłoby swoim znajomym oraz rodzinie.
Jak pokazuje nasz raport, przeciętnie konsumenci zakupy z BNPL robią od 1 do 3 razy w miesiącu, a ich średnia wartość koszyka zakupowego to 301-500 zł. 56,3% badanych zamierza korzystać z BNPL przy większych zakupach, aby rozłożyć sobie płatności w czasie i w ten sposób zarządzać domowym budżetem. Dla 62,9% osób płatności odroczone to metoda na niespodziewane wydatki, które nie mieszczą się w ich planowanym budżecie. Dzięki skorzystaniu z BNPL mogą pozwolić sobie na zakup i rozciągnąć płatność w czasie, dzięki czemu nie nadwyrężają swoich środków finansowych. Płatności odroczone cieszą się też dużym zaufaniem wśród klientów i aż 43,4% badanych zdecydowanie deklaruje, że będzie z nich regularnie korzystało w przyszłości.
O tym, że ten rodzaj płatności mocno zyskuje na znaczeniu, świadczy fakt, że aż 65,1% respondentów zrezygnowało z zakupu w wybranym sklepie ze względu na brak tej opcji. Co to oznacza dla sklepów? To, że posiadanie w opcjach zapłaty BNPL może w znacznym stopniu wpłynąć na zmniejszenie liczby porzuceń koszyków zakupowych.
Polak na zakupach z BNPL, podejście do finansów, nowych technologii płatniczych i oszczędności
Płatności odroczone to już nie tylko wygodne rozwiązanie, ale także świadomy wybór finansowy. Z przeprowadzonego badania wynika, że “przeciętny Kowalski” korzystający z BNPL to bardzo świadomy i rozsądny klient.
Większość badanych przed wyborem płatności odroczonej weryfikuje koszty i prowizje usługodawców, aby wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję. Dodatkowo blisko 2/3 użytkowników tej metody planuje swoje wydatki, aby lepiej zarządzać domowym budżetem, a 53,1% jeszcze przed dokonaniem transakcji wie, że ma zapewnione źródło spłaty swoich zobowiązań.
Z raportu Polak na zakupach z BNPL wynika, że badani oczekują coraz bardziej zaawansowanych technologii finansowych i wykazują gotowość do zmian tradycyjnych metod płatniczych na rzecz nowoczesnych rozwiązań i usług.
Pobierz pełną wersję raportu
Ta publikacja dokładnie pokazuje obraz klienta, który na co dzień korzysta z BNPL – jego motywacje, nawyki i podejście do planowania wydatków. Jeśli interesują Cię nasze statystyki i wnioski oraz chcesz wiedzieć, co stoi za tak ogromną popularnością płatności odroczonych w Polsce, zapraszamy Cię do lektury pełnej wersji raportu TUTAJ.
O raporcie PayPo
Badanie użytkowników płatności odroczonych (BNPL), przeprowadzone metodą CAWI przez Biostat w terminie 22.07-25.07.2024. Próba reprezentatywna klientów płatności odroczonych według wieku i płci, wiek 18-65+, N=350.
Badanie jest efektem współpracy PayPo Sp. z o. o. i zespołu naukowego pod kierunkiem dr hab. Krzysztofa Waliszewskiego, prof. UEP z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.