Z racji zbliżającego się nowego roku szkolnego PayPo postanowiło sprawdzić, w jaki sposób Polacy podchodzą do zakupów związanych z przygotowaniem dzieci do powrotu do szkoły. Badanie wykazało, że prawie połowa konsumentów zaczyna kompletować wyprawkę szkolną ok. miesiąc przed nowym rokiem szkolnym, a zdecydowana większość (ponad 75%) wybiera się na zakupy tego typu produktów do sklepów stacjonarnych. 

Wyprawka szkolna – kiedy kompletujemy?

Najwięcej Polaków (46%) zaczyna kompletować wyprawkę około miesiąc przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, czyli początkiem sierpnia. 23% daje sobie na to ostatnie dwa tygodnie, 13% poświęca całe wakacje, a 12% – kilka dni przed początkiem września. 5% wskazało z kolei, że niezbędne produkty kupuje w pierwszym tygodniu września, czyli już po rozpoczęciu roku szkolnego. 2% Polaków skupia się na zakupach wyprawkowych w jeszcze innym terminie.

Jakie produkty nabywamy w ramach back to school?

Przygotowując dziecko do nowego roku szkolnego, konsumenci sięgają po zróżnicowane artykuły. Zdecydowana większość – 88% Polaków – kupuje przybory szkolne, takie jak piórnik, zeszyty czy kredki. Ważna jest również odzież i obuwie, zarówno sportowe (79%), jak i codzienne (75%). Nie obędzie się również oczywiście bez podręczników i książek, na co wskazało 73% konsumentów. Po jakie jeszcze produkty wyprawkowe sięgają Polacy? 

  • 57% ankietowanych kupuje plecak lub tornister, 
  • 18% nabywa niezbędne wyposażenie pokoju młodszego i starszego ucznia, takie jak biurko, lampka czy krzesło, 
  • 14% decyduje się na inwestycję w sprzęt elektroniczny – komputer, laptop, telefon czy tablet. 

1% Polaków w ramach wyprawki szkolnej wyposaża się w jeszcze inne produkty. 

Wyprawka szkolna – co decyduje o zakupie?

Czym się kierują konsumenci, nabywając produkty w ramach back to school? Najważniejsza jest dla nich cena – taką odpowiedź wskazało aż 80% ankietowanych. Znaczenie ma również jakość produktów (61%), upodobania dziecka (60%) oraz funkcjonalności (59%). Przy zakupach wyprawkowych Polacy rzadziej kierują się wyglądem produktu, na który wskazało jedynie 41% osób, a także marką (tylko 24% odpowiedzi).

Ile wydajemy na wyprawkę dla dziecka?

Najwięcej Polaków – 34% – zakłada, że na wyprawkę dla jednego dziecka wyda od 251 do 500 zł. Niższą kwotę (od 50 do 250 zł) zakłada jedynie 5% ankietowanych. W przypadku większych kwot odpowiedzi kształtują się następująco:

  • 20% założyło na ten cel od 501 do 750 zł
  • 12% przeznaczy od 751 do 1000 zł,
  • 17% planuje wydać powyżej 1000 zł.

12% ankietowanych jeszcze nie wie, ile przeznaczy na wyprawkę szkolną. 

Na co Polacy zakładają najwięcej środków? Wskazują, że największe kwoty przeznaczą na odzież i obuwie codzienne (45 proc.), podręczniki i książki (43 proc.), odzież i obuwie sportowe (40 proc.), a także przybory szkole (38 proc.). Mniej osób planuje zainwestować więcej środków w:

  • plecak lub tornister (25%), 
  • sprzęt elektroniczny (14%), 
  • wyposażenie pokoju (10%). 

5% osób jeszcze nie podjęło decyzji, na co wyda najwięcej środków.

Czy wydamy na wyprawkę szkolną więcej niż rok wcześniej?

Prawie połowa Polaków (43%) stwierdziła, że planuje wydać na wyprawkę szkolną więcej niż rok wcześniej. 19% ankietowanych nie ma zamiaru przeznaczyć większej kwoty na zakupy, a 38% jeszcze nie podjęło decyzji. 

O ile zwiększą się wydatki? Najwięcej Polaków zakłada, że będą to sumy rzędu 201-300 zł (14%), a także:

  • 100-200 zł (9%), 
  • 301-400 zł (8%),
  • 401-500 zł (4%), 
  • powyżej 500 zł (6%). 

Zaledwie 2 proc. ankietowanych Polaków jeszcze nie wie, o ile więcej wyda na wyprawkę szkolną.

Wyprawka szkolna z PayPo

Bez wątpienia zakupy wyprawkowe wiążą się dla konsumentów ze sporym wydatkiem – zwłaszcza w przypadku rodzin posiadających więcej niż jedno dziecko w wieku szkolnym. Z tego powodu tym bardziej istotne jest, by sięgając po podręczniki, odzież czy niezbędne wyposażenie pokoju, robić to w sposób rozsądny, w czym pomagają płatności odroczone PayPo. Dzięki tej metodzie możesz dokonać zakupów już teraz, a zapłacić za nie w późniejszym terminie (czyli np. po wypłacie).

O badaniu PayPo:

Badanie PayPo zostało zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv w dniach 24-27.07.2023. Przeprowadziliśmy je na ogólnopolskiej próbie 263 osób w wieku 25-50 lat, posiadających dzieci w wieku szkolnym.

Źródło zdjęcia głównego: unsplash.com