Klienci kupują w internecie, bo tak jest łatwiej i wygodniej, dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na taką formę sprzedaży. Tym samym stają przed trudnym zadaniem — muszą wzbudzić zaufanie u kupujących. Jednym ze sposobów na to jest stworzenie jasnej polityki cenowej, a także zasad dokonywania płatności, dostaw i zwrotów. Co zrobić i jakich narzędzi użyć, by zachęcić konsumentów do dokonywania zakupów?
Klienci wracając do sprzedawcy, który wzbudza ich zaufanie i sprawia, że czują się bezpiecznie. Prowadząc sklep internetowy na pewno zastanawiałeś się, w jaki sposób przekonać ich do siebie. Wiesz, że nie jest to łatwe zadanie — konsumenci są wymagający, a przede wszystkim kupują świadomie. Potrafią szukać interesujących ich informacji, dlatego często sprawdzają opinie o sklepie i danym produkcie zamieszczane przez innych użytkowników internetu. Pamiętaj, że na Twoją wiarygodność wpływa wiele czynników, a Ty jesteś odpowiedzialny za przekonanie konsumentów, że spełniasz ich wymagania. Poznaj proste sposoby i naucz się wykorzystać je w swoim sklepie.
Spis treści
Po pierwsze zadbaj o opinie
Budując wizerunek sklepu, wspomagaj się opiniami osób, które skorzystały z Twoich usług. Pozwól innym opowiedzieć o wrażeniach z zakupów oraz jakości oferowanych usług i produktów. To one mogą przyciągnąć do Ciebie kolejnych zainteresowanych, a przy okazji będą jasnym sygnałem, czy wszystko funkcjonuje prawidłowo. Warto zachęcać użytkowników internetu, aby dzielili się spostrzeżeniami, uwagami, a także sugerowali, czego potrzebują. Odwiedzający Twój sklep mogą pozostawić opinię bezpośrednio na stronie sklepu. Dobrym pomysłem jest także korzystanie z zewnętrznych portali, np. Opineo.pl. Są one postrzegane jako bardziej obiektywne i niezależne.
Jak zachęcić klientów do zostawienia recenzji? Jedną z często wykorzystywanych metod jest wysyłanie automatycznie generowanych maili do kupujących, w których będziesz prosił o opinię lub ocenę, zarówno produktu, jak i swojego sklepu. Możesz rozbudować ten komunikat i zadać klientowi kilka pytań o poszczególne aspekty realizacji zamówienia, aby dowiedzieć się co jeszcze możesz usprawnić lub odkryć problem, o którym nawet nie wiedziałeś, a wpływać on może negatywnie na zachowania konsumentów.
Oceny i recenzje wystawione przez kupujących są traktowane jako wiarygodne i bezstronne źródło informacji, dlatego odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych. Badania przeprowadzone przez BrightLocal pokazują, że 68% osób wybierających zakupy w sieci chętniej dokona transakcji, jeśli sklep uzyskał pozytywne oceny. Ponad 90% osób sprawdza recenzje przed wyborem firmy. Podobna liczba konsumentów ma wątpliwości, jeśli opinie o produkcie bądź sklepie są negatywne.
Przedstawiaj politykę zwrotu
Konsumenci chcą wiedzieć, czy towar, który nie spełnia ich oczekiwań, będą mogli łatwo zwrócić, jakie poniosą koszty zwrotu, jak wygląda jego procedura. Pamiętaj, aby jasno komunikować, jak wygląda kwestia zwrotów w Twoim sklepie online. Dużym atutem jest opcja darmowych zwrotów. Jeśli w swojej ofercie masz taką usługę, umieść stosowną informację na karcie produktu. Innym sposobem jest stworzenie podstrony zawierającej wszystkie dane na temat sposobu odsyłania zamówionych artykułów. Kupujący będzie miał możliwość zapoznania się z zasadami, zanim podejmie decyzję.
Jeśli zastanawiasz się, czy warto angażować w to czas i środki, to sprawdź statystyki — według UPS ponad 60% klientów czyta politykę zwrotów i dopiero po zapoznaniu się z nią decyduje o zakupie, jednocześnie 15% opuści stronę w sytuacji, gdy zasady są mało czytelne i wzbudzają wątpliwości.
Wybieraj sprawdzonych partnerów
Kupujący w sieci zwracają uwagę na partnerów biznesowych, z którymi współpracuje sklep. Znane firmy kurierskie, jak DPD, DHL czy InPost, wzbudzają zaufanie, dlatego warto oferować ich usługi. Pamiętaj też, aby już od samego początku informować klientów nie tylko o sposobach dostawy, ale też ich kosztach. Umieść te informacje na karcie produktu, aby mogli je szybko sprawdzić.
W ten sam sposób postępuj, udostępniając oferty operatorów płatności — wywołująca dobre skojarzenia firma szybciej zachęci do zakupu. W kwestiach płatności zaufany i bezpieczny partner to podstawa. Pamiętaj, aby oferować usługi najbardziej wiarygodnych i sprawdzonych dostawców, jak np. BLIK, PayU czy Przelewy24, lub PayPo. Ta różnorodność metod płatności dodatkowo sprawi, że klienci będą zadowoleni bo wybiorą sposób zapłaty, który najbardziej im odpowiada.
Pokaż, że dbasz o bezpieczeństwo ich danych
Aby zdobyć zaufanie klientów, musisz pokazać im, że dbasz o bezpieczeństwo i chronisz ich dane. Stwórz dobry regulamin, który będzie łatwo dostępny i zrozumiały dla Twoich klientów. Dodatkowo prowadząc sklep internetowy, musisz być na bieżąco z przepisami, także tymi dotyczącymi RODO. Jednym z obowiązków jest stworzenie polityki prywatności, w której zostaną zawarte informacje o zakresie pozyskiwanych i przetwarzanych danych osobowych klientów, a także sposobie ich przechowywania. Zaznaczaj, że osoby korzystające z Twoich usług mają do nich dostęp oraz możliwość wprowadzania zmian i prawo do żądania ich usunięcia.
Pamiętaj też, aby zaznaczać, że w sklepie stosowane są odpowiednie systemy szyfrowana. Pokazuj także posiadane certyfikaty bezpieczeństwa. Powinny być one dobrze widoczne na Twojej stronie.
Zadbaj o obsługę posprzedażową
Zdobywanie zaufania klientów to ciągła praca. Trzeba pamiętać, że istotna jest profesjonalna obsługa posprzedażowa i pozostawanie z kupującym w kontakcie — informowanie o kolejnych etapach realizacji zamówienia i odpowiadanie na pojawiające się pytania. Przede wszystkim nie zostawiaj klienta bez informacji – wysyłaj mu odpowiednie komunikaty, które będą na bieżąco informować go każdym etapie realizacji jego zamówienia. Unikniesz wtedy niepotrzebnych pytań ze strony kupujących. Dodatkowo zadbaj obsługę klienta i o widoczne umieszczenie danych kontaktowych na stronie. Klient musi mieć świadomość, że jeśli będzie miał do Ciebie jakieś pytanie, to łatwo się z Tobą skontaktuje. Warto rozważyć opcję czatu, dzięki któremu kupujący może otrzymać odpowiedź na pytania niemal natychmiast.
Jeśli odpowiednio zaopiekujesz się klientem, możesz mieć pewność, że będzie wracał i polecał sklep swoim bliskim. Prawdopodobnie wystawi pochlebną opinię, przyczyniając się do wzrostu zainteresowania Twoją ofertą. Tym samym wpłynie na sprzedaż i umożliwi generowanie większych zysków.
Źródło zdjęcia głównego: unsplash.com