Black Friday na stałe zagościł w Polsce. Według badań aż ¾ konsumentów planuje zakupy podczas wielkich wyprzedaży. Co więcej – transakcje w ciągu Black Friday wzrastają o ponad 90%. Jak przygotować się do Black Friday i dzięki temu zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie? 

Black Friday – co to jest i kiedy wypada?

Black Friday to wielkie święto handlu. Narodziło się ono w Stanach Zjednoczonych w latach 50. XX wieku. Wypada on w piątek, po Dniu Dziękczynienia. Czarny Piątek to wielkie wyprzedaże, promocje i „czyszczenie magazynów” zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Jest to początek zakupowego szaleństwa przed Bożym Narodzeniem. Największą popularność zaczął zyskiwać na początku XXI wieku. W Polsce pojawił się po raz pierwszy w 2015 r. 

Narodziły się też jego nowe „odsłony”. Mianowicie – Black Week czy Cyber Monday. Ten pierwszy jest po prostu przedłużeniem promocji na cały tydzień. Drugi to zaś święto e-commerce i sprzedawców elektroniki. Chociaż dziś granica pomiędzy Black Friday i Cyber Monday się już zatarła i większość promocji również w internecie powiązana jest z piątkowym szaleństwem. 

W tym roku Czarny Piątek przypada na 26 listopada 2021 r. 

Black Friday zwiększa sprzedaż

Jeśli zastanawiasz się, czy warto być gotowym na Czarny Piątek, to podpowiadamy – tak. Według danych Blue Media liczba transakcji w ciągu Black Week w 2020 r. wzrosła o 91,5% względem poprzedniego roku. 

A według badań Offerista Group Poland aż 87,13% Polaków planuje zrobić zakupy w Black Friday w 2021 r. Ponadto aż 40,31% konsumentów będzie kupować przez Internet, a 34,18% stacjonarnie. Pozostałe 25,51% zrobi zakupy i tu, i tu. Oprócz tego 16% Polaków planuje wydać w czasie od 250 do 300 zł. 

Według serwisu Black Friday Global średnia globalna sprzedaż rośnie o aż 663% w porównaniu do zwykłego dnia. Z kolei o 117% rośnie średnie globalne zainteresowanie ofertami związanymi z Czarnym Piątkiem.

Każdy robi promocję na Black Friday – jak się wyróżnić?

Ze względu na to, jak olbrzymią popularnością cieszy się Czarny Piątek – praktycznie każdy planuje promocje w swoim sklepie. Jeśli naprawdę chcesz zwiększyć zyski w tym czasie, to musisz się wyróżnić. Dobrym pomysłem jest np. przedłużenie promocji, czyli przygotowanie Black Weekend lub nawet Black Week. 

Na razie na przedłużenie wyprzedaży decydują się tylko najwięksi gracze. A zatem nadal jest miejsce dla mniejszych sklepów, które chcą się wyróżnić. Pomyśl też o wartości dodanej dla swoich klientów. Skoro aż 40,31% z nich chce zrobić zakupy online – dodaj z okazji Black Friday darmową wysyłkę. Czy to kurierską, czy do paczkomatów. A może postawisz na współpracę z partnerami i zaoferowanie klientom np. rat 0% z PayPo?

Paradoksalnie na Black Friday nie musisz też obniżać cen w swoim sklepie. Możesz przygotować specjalną ofertę, z której sprzedaży część zysku przeznaczysz na cel charytatywny. Najlepiej taki, który jest związany z wizerunkiem Twojej marki. Jeśli jesteś sklepem zoologicznym – niech będzie to pomoc dla schroniska. Jeśli sprzedajesz ekologiczne kosmetyki – na rzecz organizacji wspierających środowisko. Takie działanie jest świetnym wyróżnikiem. Nie tylko zwiększasz swoją sprzedaż, ale też budujesz wizerunek marki oraz relacje z klientami.

Konsumenci szukają promocji na social mediach

Według badań Offersita Group Poland aż 49% Polaków szuka promocji z okazji Black Friday w social mediach. Mowa tu w dużej mierze o Facebooku i Instagramie. Z kolei 32% odwiedza strony sklepów, a 36% ogląda reklamy telewizyjne. Mając tę wiedzę, dobrze przygotujesz się do Czarnego Piątku.

Jeśli nie operujesz wystarczającym budżetem, żeby Twój spot reklamowy znalazł się w telewizji, zainwestuj w social media. Wyróżnij się na swoim Facebooku czy Instagramie. Przygotuj specjalną kreację, która będzie przypominać klientom o promocjach. 

Zacznij od identyfikacji wizualnej – zmiana awatara czy zdjęcia w tle na związane z Black Friday to pierwszy wyróżnik. Dzięki temu konsument od razu wie, że w Twoim sklepie trwa promocja. Zadbaj też o posty z grafikami. Wyróżnij na nich najatrakcyjniejsze oferty i zawrzyj Call To Action. To zwiększy konwersję na produkty, na których sprzedaży najbardziej Ci zależy.

Nie zapominaj też o informowaniu o promocjach w newsletterach i mailingach. Dodatkowo możesz dołączyć do specjalnych akcji, które zrzeszają informacje o wyjątkowych promocjach z okazji Black Friday w jednym miejscu. To dla Ciebie dodatkowa forma reklamy i ruch, który warto wykorzystać.

Przygotuj swój sklep internetowy na zakupowe szaleństwo

Nie zapomnij też o swojej stronie internetowej. Przy okazji Black Friday warto ją odświeżyć. Możesz to zrobić, dodając np. specjalne powiadomienia push, które będą informować klientów o przecenach. 

Zamieść też na swojej stronie baner, który pokaże, jak długo będzie trwać promocja. Dobrym pomysłem jest dodanie na nim zegara, który będzie odliczać czas do rozpoczęcia i końca promocji. To dodatkowo zwiększy zainteresowanie klientów.

Pamiętaj – konsument lubi wiedzieć wszystko od razu. Dlatego stwórz w swoim e-commerce specjalną kategorię produktów objętych promocją z okazji Black Friday. Nie zapomnij o dodaniu jej do wyszukiwarki w Twoim sklepie. Dzięki temu klienci od razu mogą przefiltrować produkty i wybrać to, czego potrzebują. Brak takich informacji i rozwiązań będzie zniechęcający, a klienci mogą pójść do konkurencji, która zadbała o takie elementy.

W przypadku strony najważniejsze nadal najważniejsze pozostaje zadbanie o jej przepustowość. Wiele e-sklepów „pada” w trakcie Black Friday. Zwiększony ruch może łatwo przeciążyć stronę. A o ten nie będzie trudno, jeśli zastosujesz dobrą kampanię marketingową. 

W trakcie dużych promocji pojawi się też z pewnością więcej zapytań od klientów. Dlatego miej pracowników na posterunku. Możesz też wdrożyć chatbota czy voicebota, który będzie odpowiadać na najczęstsze pytania konsumentów.

Twoi klienci będą szukać promocji na Black Friday 

Czarny Piątek to dzień, w którym Twój sklep odnotuje znacznie większe obroty. Oczywiście pod warunkiem, że umiejętnie przeprowadzisz kampanię. Tę warto rozpocząć na kilka dni przed Black Friday. Według danych Google’a aż 61% użytkowników szuka informacji o promocjach co najmniej kilka dni wcześniej.

W Black Friday z pewnością odwiedzą Cię też nowi klienci lub tacy, którzy rzadko u Ciebie kupują. To też świetna okazja np. do zebrania ich maili. Mając w bazie nowych konsumentów, możesz zachęcać ich do powrotu do zakupów. I to nie tylko w Czarny Piątek. 

Źródło zdjęcia głównego: unsplash.com